Sedan Parisutställningen 1925 har omvärlden betraktat Sverige som ett ledande designland. Men det var inte den blonda enkelheten, som de flesta idag förknippar med svensk design, som banade vägen. Tvärtom, publiken i Paris fascinerades av rikt dekorerade föremål utförda i krävande hantverkstekniker. Här fanns Orrefors graverade glas, Nordiska Kompaniets intarsiamöbler, Svenskt Tenns väggspeglar och Näfveqvarns trädgårdsurnor av gjutjärn. Idag kallar vi stilen Swedish Grace. Utställningar är ett flyktigt fenomen. När den sista besökaren gått hem rivs de och kvar finns spridda föremål, fotografier, arkivmaterial och personliga minnen. Cilla Robach har grävt djupt i dessa för att, så långt det är möjligt, ta oss med på en vandring genom Parisutställningens unika miljöer med fokus på de svenska inredningar och föremål som öppnade designdörren mot världen. Cilla Robach är chef för Samlingsenheten vid Nationalmuseum. Hon är docent i konstvetenskap med fokus på 1900- och 2000-talens konsthantverk och design. 2022 ansvarade hon för Nationalmuseums hyllade utställning Swedish Grace. Konst och design i 1920-talets Sverige.Swedish Grace i Paris 1925 är den tredje publikationen i Nationalmuseums bokserie Forskning i fokus.
ArbetstitelSwedish Grace i Paris 1925
Standardpris279.00
Illustrerad
Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder
IsContractProduct
Inlaga
Sidor120
Publiceringsdatum2025-11-12 00:00:00
Författare
Kort BeskrivningSedan Parisutställningen 1925 har omvärlden betraktat Sverige som ett ledande designland. Men det var inte den blonda enkelheten, som de flesta idag förknippar med svensk design, som banade vägen. Tvärtom, publiken i Paris fascinerades av rikt dekorerade föremål utförda i krävande hantverkstekniker.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct
SeriesTitle
erpOwnsPrice
BokinfoStatusCode21